Kuiper Caravans
Door Cees Modder
Toen Floor Kuiper in 1934 de timmermanszaak van Johan Leeuw in Aartswoud overnam, was het financieel gezien een neergaande tijd. Hij had meestal toch redelijk veel werk, ook na de oorlog. Kuiper kwam in 1950 op het idee caravans te gaan bouwen. Daarmee was hij zijn tijd net iets te ver vooruit.
Hoewel hij zijn bedrijf in de crisistijd had overgenomen, wist hij altijd wel aan werk te komen en had hij ook altijd wel een paar mensen in dienst. Kort na het einde van de oorlog in 1945 was er even weinig werk, maar al snel werd het beter. De mensen gingen - en moesten ook wegens achterstallig onderhoud vanwege de oorlogsjaren - verbouwen en zo was er dus ook steeds werk aan de winkel. Ook werden er steeds meer auto’s gebruikt, meestal als bedrijfswagen. Kuiper bedacht, dat je met die auto ook op vakantie kon gaan. En hij dacht nog verder vooruit. Als je een auto had met een trekhaak dan kon er een caravan achter. ‘Daar zit werk en dus brood in’, dacht Kuiper, ‘Ik ga die dingen maken, want de mensen zullen in de toekomst steeds meer met vakantie gaan.’
Het onderstel liet hij maken bij garage Cor Bakker uit Hoogwoud, de opbouw maakte hij zelf. De eerste caravan werd gemaakt in de werkplaats. Dat gebeurde in de avonduren, want eerst moest er van alles uitgeprobeerd worden. De wagens moesten goed zijn en mochten natuurlijk geen kapitalen kosten. De opbouw was van hout en triplex en er werd ook hardboard in verwerkt. Er zat uiteraard een slaapgelegenheid in, daar is zo’n ding tenslotte voor. Er zat ook een mooi afgewerkt keukenblok in en zoals op de foto’s is te zien was het een goed en een mooi ding.
Het goede idee van Kuiper kwam echter te snel. De mensen waren er nog niet aan toe. Men had nog geen geld genoeg en lang niet iedereen ging er met vrije dagen op uit. Hij had zijn eerste caravan wel klaar maar vond er geen koper voor. ‘Nou’, dacht Kuiper, ‘dan ga ik er toch zelf mee weg’. Zo toerde hij met het hele spul zonder problemen naar Luxemburg. Dat heeft hij een aantal jaren achter elkaar gedaan. In die tijd vatte hij het plan op te gaan emigreren en de caravan wilde hij daarom kwijt. De caravan werd in 1953 verkocht aan de Strassburgers van het gelijknamige circus, waar hij nog jaren dienst heeft gedaan als vervoermiddel en woongelegenheid voor hun dochter Elly. Kuiper heeft de caravan zelf in Zeist afgeleverd. In 1954 verkocht hij zijn woning en werkplaats aan Klaas en Lies van der Bel. Daarna vertrok hij met zijn gezin eerst naar Bussum en vervolgens in 1956 naar Nieuw Zeeland op zoek naar een nieuwe uitdaging. Het was een stap die vele mensen in die jaren namen, alles achterlatend om een nieuwe toekomst op te bouwen.
Nu in 2007, zijn er, met name in Nederland, heel veel mensen met een caravan, waarmee ze grote delen van de wereld bereizen.